<$BlogRSDUrl$>

Løse indfald, dumme jokes, stråtanker og andre tåbeligheder, fra en dansk tosse, der burde have bedre at give sig til.

tirsdag, februar 16, 2010

Det virker måske som pral, men jeg har lige været et smut i Ikea. Ja, selv garvede bungee-jumpere kaster imponerede håndtegn ved den melding. Hvis de altså er mænd. Kvinder synes alt i alt at Ikea er et ganske hyggeligt sted, mens mænd gruer for et besøg derude, som Jesus for et smut til Golgatha. Det eneste, der ødelægger en kvindes tur til Ikea, er hvis hun skal følges med en mand, og se ham forvandle sig til en skumlende klump af galde.
Min kæreste er snu og lokkede mig, da jeg diplomatisk havde givet udtryk for min modvilje mod stedet, ved at love mig at hver gang jeg stødte på noget, der irriterede mig ved Ikea, så måtte jeg nævne det for hende, så længe det foregik relativt lavmælt. Og der var således lagt op til en lang eftermiddag for os begge.
For nu at opsummere har Ikea to fejl. En for alle og en for mænd. Jeg ved selvfølgelig ikke om det er alle, der bliver irriteret når idioti lykkes, men når alt i Ikea er tåbeligt indrettet, og forretningen stadig er en gigantisk succes, så må jeg personligt ærgres. Står vognene hvor man skal bruge dem? Nej da! Kan man køre på et fortov med dem, eller skal man ud blandt bilerne? Gæt! Hvilken butik sælger verdens bredeste varer og har universets smalleste kassebånd? Ja, en flygelbutik på Gammel Kongevej, men eller er svaret Ikea. Har de stillet tingene op i grupper, eller er de fordelt sådan lidt rundt omkring, kunne man også spørge, men det fører os over i det, der specifikt som mand får mig til at hade Ikea. For åh jo, jeg hader det sted. Kunne man forestille sig en lobby, hvor der var skilte til ”kontor”, ”køkken”, ”dagligstue”, eller en anden opdeling, der gav mening for en rationel forbruger. Ja, det kunne man sagtens, men Ikea har valgt at alle deres kunder, skal se samtlige deres produkter. Ingen genveje her, bare fordi man hører til den bizarre kundegruppe, der ved hvad man skal have når man kommer. Og det er derfor, jeg så horribelt påstår at det er et kønsbetinget had. Ikea forhindrer indkøb, og kræver shopping. Man kan ikke udføre det commando-raid, der er mænds foretrukne indkøbsform, men skal slentre af sted gennem hele ”udstillingen” af vakkelvorent skrammel, i et tempo dikteret af en folkevandring af gangbesværede, stedsansberøvede guldfiske-typer. Jeg vil hævde, man skal være kvinde for at have brug for et sofabord, men stadig synes det er spændende at se Ikeas udvalg af badeforhæng. Men stedet har bestemt også gode sider. Hjemløse kan roligt flytte ind derude, for der er masser af sengeplads og det er umuligt at få fat i en ansat.

Etiketter: , ,

Comments:
hehe du har så evig ret, det er jo en fornøjelse at du er begyndt at vende tilbage :-)

Vh
Jacob
 
Send en kommentar

This page is powered by Blogger. Isn't yours?